Satoja tuhansia hyviä kohtaamisia Tiekirkoissa

Turun tuomiokirkko komeilee vuodesta toiseen lippulaivana Tiekirkkojen kävijämäärissä. Tuomiokirkossa vieraili menneen kesän aikana reilut 62 000 kävijää. Uusina tiekirkkojen ”Top ten -listalle” kiilasivat Oulun tuomiokirkko, Mikkelin tuomiokirkko sekä Paltamon vanha kirkko.

Avoinna olleista 265 tiekirkosta 139 laski kävijänsä. Kävijöitä kertyi näihin yhteensä 286 998. Tilastoitujen Tiekirkkojen keskimääräinen kävijämäärä on noin 2000 kävijää/kirkko.

Kävijämäärältään suosituimmat kirkot kesällä 2017:

Turun tuomiokirkko, 62 275

Rauma, Pyhän Ristin kirkko, 22 452

Oulun tuomiokirkko, 13 687

Kuopion tuomiokirkko, 10 840

Mikkelin tuomiokirkko, 10 457

Tampere, Finlaysonin kirkko - Lasten katedraali, 9 698

Vammala, Karkku, Sastamalan kirkko - Pyhän Marian kirkko, 8 980

Paltamon vanha kirkko, 8 322

Rovaniemen kirkko, 7 919

Tampere, Pyhien Aleksanteri Nevalaisen ja Nikolaoksen kirkko, 6 991

---------------------------------------

Vertailuna  alla tiedot Uudenkaupungin Tiekirkkojen kävijämääristä kesällä 2017:

Uudenkaupungin Uusi kirkko: 2729

Uudenkaupungin Vanha kirkko: 4091

Lokalahden kirkko: 737

Kalannin kirkko:  397

Pyhämaan kirkot: 1026

Kesän 2017 aikana vierailijoita oli yhteensä 8980.
Viime vuosina kävijämäärä Uudenkaupungin Tiekirkoissa on ollut noin 8 000-10 000 henkilön luokkaa.

------------------------------------

Kävijäpalaute kertoo, että Tiekirkoissa kävijät arvostavat ennen kaikkea sitä, että kirkot pitävät ovensa auki. Myös Tiekirkkojen oppaat saavat kiitosta. On arvokasta, että kirkoissa on opas heitä varten, jotka haluavat lisätietoa kirkosta, paikkakunnasta tai muuten vain toivovat juttuseuraa.

Kesän uutuus oli Tiekirkkoauto, joka väritti katukuvaa kesä─heinäkuussa ympäri Suomea ja parkkeerasi lukuisten Tiekirkkojen lisäksi mm. SuomiAreenalle, Herättäjäjuhlille, Tangomarkkinoille ja Asuntomessuille. Tiekirkkoauton kierroksen kuvasatoa löytyy tunnuksella #tiekirkot.

Tiekirkkotoiminta koetaan innostavana ja palkitsevana

Seurakunnissa tiekirkkojen yhdyshenkilöinä toimivat pitävät tiekirkkoja todellisena menestyksenä. Toiminta on vakiintunutta, ja se on löytänyt oman paikkansa kesä-Suomen tarjonnassa. Kirkon ovien avaaminen kesämatkalaisille ja muille kirkkoon piipahtaville koettiin seurakunnissa innostavana ja tärkeänä.

Tiekirkkojen yhdyshenkilöiden palautteessa esiin nousivat vapaaehtoisten sitoutuminen ja vierailijoiden kohtaaminen. Kävijöiden tiedonhalu yllätti positiivisesti. Tiekirkko koetaan eräänlaisena paikallisen kansanperinteen jakofoorumina, kun kirkkovieraat jakoivat tarinoitaan kirkon ja kunnan historiasta.

Tiekirkot ovat luterilaisia ja ortodoksisia kirkkoja, jotka pitävät ovensa avoinna matkailijoille kesäaikana. Tiekirkot rantautuivat Suomeen 1991, jolloin toiminta alkoi muutamassa kirkossa Pohjois-Suomessa. Vuosien mittaan Tiekirkkojen määrä on vakiintunut 260 kirkon tuntumaan. Uusia kirkkoja tulee mukaan joka vuosi.

Tiekirkot avaavat ovensa taas kesäkuun 2018 alussa. Toimintaa koordinoi Kirkkopalvelut ry.

2017-10-10 15:50:01.0