Satama soi jo seitsemättä kertaa

Satama soi –tapahtumaan aluksi kuultiin päiväkoti Tiitiäisen lauluryhmää Tommi Aaltosen johdolla.

/

Tämän jälkeen seurakunnan lapsityönohjaaja Minna Rautanen haastatteli kuningas Kustaa II Aadolfia (Jouko Mäenpää), joka kertoi mm. tulleensa huudetuksi kuninkaaksi jo 17-vuotiaana, mikä tuohon aikaan ei ollut ollenkaan tavatonta.

Lasten satama jatkuu Pakkahuoneentorilla keskiviikkoisin 9. elokuuta asti eri teemoin, katso ohjelma tästä. Lasten Sataman toimintaan lapset osallistuvat oman aikuisen kanssa. Puuhateltta on Pakkahuoneen leikkikentällä keskiviikkoisin kello 16-18, ohjelmahetki alkaa kello 17.

Lasten sataman koordinaattori Jenni Silvastin johdolla jokainen lapsi sai tehdä kädestään oman suomun kaupungin vaakunaan. Kokonaisuudesta muodostui haukikuviot.

Illan juonsi Jussi Paavola. Uutta tänä vuonna oli, että paikalla oli myös viittomakielen tulkit koko tapahtuman ajan.

Lasten ohjelmatuokion jälkeen juontaja kutsui lavalle muusikko ja lauluntekijä Tommi Kaleniuksen ja hänen muusikkoystävänsä Ninni Poijärven (laulu ja viulu), Pasi Ryökkysen (kontrabasso) ja Miika Pelkosen (koskettimet). Yhtyeen melodinen, folk-tyylinen musiikki sopi mainiosti Satama soi –kesän avaukseen.

Kaupungin tervehdyksen toi kaupunginjohtaja Atso Vainio. Hän iloitsee siitä, että Uusikaupunki on pitkästä aikaa muuttovoittoinen  - Alkuvuonna on tänne tullut jo parisataa henkilöä muualta Suomesta. Elinkeinoelämä on monipuolistunut ja kuten kaikki tiedämme Autotehtaalla menee hyvin.

Asuntoja tarvitaan uusille työntekijöille. Se hoidetaan lähinnä markkinalähtöisesti, yksityisellä rahalla. Kaupunki kaavoittaa tontteja, rakentaa uimahallin, kouluja ja tavoitteena on myös saada monitoimihalli. Atso Vainio peräänkuulutti avoimuutta, suvaitsevuutta ja uusien ihmisten kotouttamista. Kaiken kaikkiaan Uusikaupunki on kaunis kaupunki ja hyvä paikka elää.

Pakkahuoneen isäntä Tapio Pääkkö on iloinen, että kesän Satama soi -tapahtuma avataan yhdessä seurakunnan kanssa. Hän toi esille kirjoittaja Ville Saarikallen ajatuksia Hyvejohtamisesta - Hyveistä syntyy parempi maailma. On tärkeää, että voi luottaa toisiin ihmisiin.  Ilman rehellisyyttä ei ole luottamusta. Yrittäjänä hän voi todeta, että ilman toimivaa taloutta ei ole hyvää yhteiskuntaa. Tapio Pääkkö luottaa seurakuntaan  ja hänen mielestään kirkko on hyvä suunnannäyttäjä.

Kirkkoherra Esa Mierlahti toivotti seurakunnan puolesta läsnäolijat tervetulleiksi Satama soi –tapahtumaan. - Uudenkaupungin seurakunta halusi huomioida erityisesti kaupunkiin muuttaneet uudet asukkaat lähettämällä kutsukirjeen tähän tapahtumaan kahvilipun kera. - Me varsinaissuomalaiset olemme usein vähän arkoja. Olisi hyvä avata itseämme ja kuunnella toinen toistamme.

Kirkkoherra muistutti myös juhlavuodesta ja kutsui tutustumaan Vanhaan kirkkoon, joka on rakennettu muutama vuosi kaupungin perustamisen  jälkeen. Kirkossa on erikoislaatuinen välikatto, joka on kuin purjelaiva ylösalaisin. Laivan runko on valkoinen ja yllä on sininen tähtitaivas. Kirkolliseen tapaan Esa Mierlahti lausui lopuksi Herran siunauksen.

Tervehdysten jälkeen kuultiin jälleen musiikkia Kaleniukselta ja bändiltä. Omien biisien kirjoittaminen on Kaleniukselle jonkinlaista terapiaa. Niissä hän pyrkii olemaan rehellinen ja oma itsensä. Alusta asti Kalenius on tehnyt myös hengellistä musiikkia. Laulujen sanat ovat hänelle erityisen merkityksellisiä.

Ninni Poijärvi päätti illan tänä vuonna edesmenneen Leonard Cohenin vaikuttavaan Hallelujah-lauluun.

2017-06-29 11:18:01.0