Virsivisassa virret tutuiksi koululaisille

Kahdeksannen valtakunnallisen Virsivisan teemana on Virsi – anna sen soida. Tapahtuma on 3.- ja 4.-luokkalaisten oma visailu, jolla tehdään virsikirjaa koululaisille tutuksi laulaen, liikkuen ja kuunnellen.

Uudenkaupungin Paikallisvisassa  16. helmikuuta joukkueita oli kaikkiaan viidestä alueen koulusta. Kussakin joukkueessa oli kolme kilpailijaa. Kisaan on kouluissa syksystä lähtien valmistauduttu opettelemalla 20 virttä kanttoreiden, Ari Hirvosen ja Ari Stenmanin opastuksella.

Tulokset Uudenkaupungin Paikallisvisasta
Virsivisan paikalliskilpailun voiton vei Timantit-joukkue Pohitullin koulusta (25 pistettä 29:stä).

1.   Timantit-joukkue, Pohitullin koulu

2.   Nuotit,  Saarniston koulu
3.   Virsilinnut, Lokalahden koulu
4.   Virsisoolo, Kalannin koulu
5.   Tähtitietäjät, Hakametsän koulu

Visan järjestelyistä ja juonnosta vastannut kanttori Ari Hirvonen kertoi, että Pyhämaasta ei tällä kertaa ollut mukana joukkuetta.

Voittoisassa Pohitullin koulun Timantit-joukkueessa kilpailivat Venla Broström, Helmi Laihonen ja Veera Nurmi. Onnelliset Paikallisvisan voittajatytöt kertoivat, että vaikeimpia tehtäviä olivat kuvakoosteet, joista piti selvittää virsien sanoja.

Hiippakunnalliseen Virsivisaan jatkaa Pohitullin koulun Timantit-joukkue Veera Nurmi, Helmi Laihonen ja Venla Broström.

Tuomareina toimivat kanttori Kari Vuola sekä nuorisotyöntekijät Rose-Marie Virolainen ja Päivi Aaltonen.

Kilpailijat saivat kannustusta omilta koululuokiltaan itse tehtyjen mainosten kera.

Loppukilpailu pidetään Tampereella 4. toukokuuta.

Mukana myös Lutherin virsiä

Virsivisassa huomioidaan tuleva reformaation merkkivuosi, sillä virsilistalla on mukana Martti Lutherin virsiä. "Lutherille virsi oli keskeinen työkalu. Samoin virsi voisi olla koulussakin työkalu pohdittaessa vaikkapa uskon ja tiedon suhdetta, uskonnoille ominaista kieltä tai symboliikkaa. Lisäksi musiikki, virsikin, toimii ilmaisuväylänä yksilön tunteille ja tuntemuksille. Kaikki laulaminen myös ryhmäyttää, uudistaa ja lisää empatiakykyä". Nämä asiat löytyvät myös uudesta opetussuunnitelmasta, muistuttaa musiikkikouluttaja Mari Torri-Tuominen Seurakuntien Lapsityön Keskuksesta.

Virsivisan järjestää Seurakuntien Lapsityön Keskus ry yhteistyössä PTK – poikien ja tyttöjen keskus ry:n ja kirkkohallituksen kanssa. Visa on kouluille suunnattu hanke, mutta sen toteuttamisessa seurakunnan työntekijät ovat suurena tukena.

Virsivisa on luonteva osa koulun ja seurakunnan yhteistyötä. Edelliseen, kaksi vuotta sitten pidettyyn  visaan osallistui kaikkiaan noin 4 500 koululaista.

Lisätietoja:
Ari Hirvonen, ari.hirvonen@evl.fi, p. 050 363 4114
Virsivisa-vastaava Mari Torri-Tuominen, Seurakuntien Lapsityön Keskus p. 050 585 1071, mari.torri-tuominen@lastenkeskus.fi
Tiedottaja Erja Saarinen, Seurakuntien Lapsityön Keskus p. 0400 510 909, erja.saarinen@lastenkeskus.fi

2017-02-16 12:31:00.0