Yhteisvastuukeräyksellä autetaan ihmiskaupan uhreja

Suomessa keräysvaroilla autetaan ihmiskaupan uhreja. Keräyksen kansainvälisessä esimerkkikohdemaassa Jordaniassa tuetaan Syyriasta sotaa paenneiden nuorten koulutusta ja toimeentuloa, mikä ennaltaehkäisee altistumista ihmiskaupalle ja muulle hyväksikäytölle.

”Vuonna 1949 perustetusta Yhteisvastuukeräyksestä on tullut suomalaisten yhteinen hyväntekeväisyyskeräys, joka nostaa esiin hädän ääripäitä ja auttaa heitä, jotka hädästään huolimatta jäävät ilman apua. Tänä vuonna Yhteisvastuu herättelee meitä tunnistamaan ja auttamaan ihmiskaupan uhreja sekä heitä, jotka ovat esimerkiksi katastrofeja ja köyhyyttä paetessaan vaarassa joutua erilaisen hyväksikäytön kohteiksi. Nämä ihmiset tarvitsevat kipeästi tukeamme, Yhteisvastuun keräysjohtaja Tapio Pajunen sanoo.

Vuoden 2017 esimerkkikohdealueena on Lähi-itä. Keräysvaroilla tuettava kansainvälinen työ auttaa erityisesti konfliktien keskellä asuvia nuoria, jotta he pystyisivät rakentamaan hyvän elämän eivätkä joutuisi ihmissalakuljettajien ja ihmiskaupan uhreiksi.

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta 60 prosenttia ohjataan Kirkon Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun.

Kaikista maailman maista Jordania on ottanut vastaan kolmanneksi eniten pakolaisia, yli 650 000 ihmistä. Pakolaisia asuu sekä kaupungeissa että pakolaisleireillä.

Pakolaistilanne koettelee luonnonvaroiltaan köyhää Jordaniaa, jossa asukkaita on noin 6,6 miljoonaa. Kouluissa tila loppuu kesken, ja pakolaisista yli kolmasosa oli viime vuonna koulutusjärjestelmän ulkopuolella. Ulkomaanapu tekee työtä erityisesti nuorten koulutuksen ja toimeentulon parantamiseksi.

Kirkon Ulkomaanapu tarjoaa pakolaisille muun muassa englanninopetusta, ammatillista koulutusta sekä psykososiaalista tukea. Ulkomaanapu järjestää vapaa-ajan toimintaa, kuten jalkapalloa ja sirkuskoulua.

Keräysvaroja käytetään myös pitkäjänteiseen kehitysyhteistyöhön Keski-Afrikan tasavallassa, Ugandassa ja Myanmarissa.

Suomessa keräysvaroin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Monika-Naiset liitto ry:n kanssa.

Uudenkaupungin seurakunnan Yhteisvastuukeräyksen avasi Arja Kalliopaasi sunnuntaina 5.2. Pyhäillan messussa Uudenkaupungin kirkossa.

Yhteisvastuun lipaskeräykset Uudenkaupungin alueella:
- rippikoululaiset keräävät kantakaupungin alueella torstaina 23.3. ovelta ovelle.

- kantakaupungin kauppojen edessä lipaskerääjiä lauantaina 31.3.

- Kalannissa lipaskeräys lauantaina 22.4.

-----------

Auta ja lahjoita netissä: www.yhteisvastuu.fi/lahjoita

-----------

Yhteisvastuu tv:ssä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön Yhteisvastuukeräyksen avauspuhe lähetetään sunnuntaina 5.2. kello 12.00 Yle TV1:ssä. Keräyksen avajaisjumalanpalvelus Korsnäsin kirkosta lähetetään Yle Fem -kanavalla kello 15.55.

Yhteisvastuun tv-dokumentit ihmiskaupan uhreista ja nuorten syyrialaisten pakolaisten arjen haasteista on katsottavissa 5.2. alkaen osoitteessa yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja yksi Suomen suurimmista vuosittain järjestettävistä kansalaiskeräyksistä. Keräyksellä autetaan hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Tue Jan 10 10:32:00 EET 2017